No 6. līdz 10. oktobrim Latvijas skolās notika Karjeras nedēļa, kuru jau trīspadsmito reizi organizē Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar Latvijas pašvaldībām un izglītības iestādēm. Šī gada nedēļas tēma – “Zaļā karjera Tavai nākotnei” – aicināja skolēnus un pieaugušos domāt par ilgtspēju karjeras attīstībai, zaļo prasmju nozīmi un atbildīgu dzīvesveidu.
Ludzas pilsētas vidusskola
Ludzas pilsētas vidusskolas 4.–9. klašu skolēni vizuālās mākslas stundās visas nedēļas garumā zīmēja profesijas, kas ietekmē mūsu dabu.
Ūdens dienā 12. klase apmeklēja Ludzas novada peldbaseinu, kur iepazinās ar ūdens attīrīšanas procesu baseinā.
9. klases skolēni Amatnieku centrā noskaidroja, kā top tautastērps. Tautastērpa darināšanas procesā tiek domāts par auduma un diegu pārpalikumiem – tie tiek saausti lupatu paklājos, tādējādi neviens diega gabaliņš netiek izmests.
3.a klase Gaisa dienā projektā “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” devās uz Rāznas Nacionālā parka Dabas centru, kur piedalījās nodarbībā “Dabiskās ainavas, cilvēka darbības ietekme uz tām Rāznas Nacionālajā parkā”. Skolēni iepazina dabas un cilvēku veidotās ainavas, vēroja dabas un cilvēku mijiedarbību, devās pie Rāznas ezera un kāpa Mākoņkalna virsotnē. Viņi secināja, ka daba un cilvēks var draudzīgi pastāvēt līdzās, ja esam atbildīgi dabas pētnieki.
Zemes dienā 8.b klase sociālo zinību stundu ietvaros pētīja, vai SIA “Ariols” rūpējas par apkārtējo vidi, ražojot pelmeņus, pankūkas un citus produktus.
Skolēni iepazinās arī ar kinologa profesiju. Sākumskolas skolēni uzzināja, kāds ir kinologa darbs, kādas prasmes un zināšanas nepieciešamas suņu dresūrā. Suns var pārbaudīt kravas, atrast kontrabandu, kā arī neatļautas ķīmiskās un farmaceitiskās vielas. Robežsardzes suņi ikdienā piedalās dabas aizsardzībā, lai gan tas sākotnēji varētu šķist neparasti.
Skola plaši izmantoja Valsts izglītības attīstības aģentūras piedāvātos video, infografikas un uzdevumus. Karjeras nedēļa noslēdzās Rīgā ar ikgadējo Karjeras nacionālo konferenci, kur Latvijas karjeras konsultanti guva iedvesmu turpmākajam darbam.
Ludzas 2. vidusskola
Ludzas 2. vidusskolas 9.–12. klašu skolēni Ūdens dienā ieklausījās profesora Sanda Dejus video vēstījumā par ūdenssaimniecības nozari, kā arī klātienē tikās ar ilggadēju šīs nozares speciālistu Ēriku Gutānu. Skolēni iepazinās ar karjeras iespējām un uzzināja, kuri mācību priekšmeti būs svarīgi turpmākajās studijās.
Zemes dienā 5.–8. klašu skolēni uzzināja, kas ir Mazpulki un kādas ir to aktivitātes. Par to, kā ilgtspēja izpaužas Mazpulku organizācijas darbībā, kādu karjeru nākotnē var veidot un kāpēc mazpulcēnu aktivitātes ir nozīmīgas videi un ekonomikai, pastāstīja bijusī Mazpulku vadītāja Eleonora Obrumāne.
Savukārt 1.–4. klašu skolēni tikās ar SIA “Ludzas apsaimniekotājs” elektriķiem Vladislavu Ivuļonoku un Anti Bukšu, kuri iepazīstināja ar elektriķa profesiju, pastāstīja par elektrodrošības noteikumiem, profesijai nepieciešamajām zināšanām un atbildēja uz skolēnu jautājumiem.
Klases stundās skolēni skatījās filmiņas par dažādiem enerģijas monstriņiem un uzzināja, ko nozīmē būt energoefektīvam, kā arī kā ikdienā var taupīt elektrību, ūdeni, siltumu un gaismu. Kopā ar vizuālās mākslas skolotājām tika pagatavoti dažādi monstriņi, kas izvietoti sākumskolas gaiteņos kā atgādinājums par energoresursu taupīšanu. Paldies visiem, kuri iesaistījās un atbalstīja!
Zilupes vidusskola
Karjeras nedēļas ietvaros Zilupes vidusskolas bērni ir čakli pastrādājuši - gan iejutušies zinātnieku lomā un pētīja ūdens un gaisa kvalitāti, gan kā kārtīgi dārznieki sējuši un stādījuši, gan iejutušies fotogrāfa, pavāra, maiznieka, gida un inženiera lomās. Visa skola piedalījās labdarības akcijā un mācījās saprast citu emocijas, jūtas un vajadzības.
Kārsavas vidusskola
Karjeras nedēļas “Zaļā karjera Tavai nākotnei” ietvaros Kārsavas vidusskolā aktivitātes notika visās klasēs.
Skolēni atklāja ilgtspējību dažādās profesijās, iepazinās ar profesijām ūdenssaimniecības nozarē, tikās ar uztura speciālisti, meklēja un apkopoja informāciju par nākotnes profesijām, sprieda par profesijām, kuras nepieciešamas Latvijā, dalījās domās par savu nākotnes profesiju, 1.a un 1.b klase iepazinās ar profesiju bibliotekārs gan pilsētas bibliotēkā, gan skolā, 4.a klases skolēni ar interesi stāstīja par ģimenes locekļu ikdienu, kuri ir cieši saistīti ar dabu - mežu, meža kopšanu, kokapstrādi, ir “Zaļo profesiju” pārstāvji. 5.klases skolēni pildīja mājasdarbu - darba lapas ''Enerģijas detektīvs'.
9.a un 9.b klašu skolēniem tika novadīta izglītojoša nodarbība, kuras laikā viņi klātienē vēroja bioloģiskās notekūdeņu attīrīšanas iekārtas BIO-414 darbību ar projektēto jaudu 150,81 m³ diennaktī jeb 55 050 m³ gadā Alejas ielā 24, Kārsavā. Notekūdeņu attīrīšanas iekārtas darbojas 24 stundas diennaktī, nepārtraukti visu gadu, un kopējais attīrīto notekūdeņu apjoms gadā ir aptuveni 45 000 m³. Paldies par interesanto nodarbību iekārtu operatoram Edgaram Potašam!
Tika izmantoti arī Karjeras nedēļas vēstnešu video. Vidusskolas posmā piedāvātos materiālus skolēni izmantoja uzņēmējdarbības pamatos, ģeogrāfijā un klases stundās.
Mērdzenes pamatskola
Karjeras nedēļas ietvaros Mērdzenes pamatskolas 8. un 9. klašu skolēni apmeklēja uzņēmumu “Organic Products”, kurš nodarbojas ar bioloģisko garšvielu ražošanu. Skolēni uzzināja par uzņēmuma dibināšanas vēsturi, produkciju, kas tiek ražota un pārdota, par ražošanas procesu, kā arī skolēniem bija iespēja uz vietas uzņēmuma telpās iegādāties garšvielas.
Turpinājumā 8.-9. klašu skolēni devās uz Valsts robežsardzes Aviācijas un speciālo operāciju pārvaldi, kur iepazinās ar robežsarga profesiju, darba ikdienu, kā arī ar tehniku un aprīkojumu, kuru robežsargi izmanto savā darbā. Skolēniem bija iespēja arī uzzināt par karjeras iespējam, to, kas ir nepieciešams, lai kļūtu par robežsargu, un kur šo profesiju var apgūt.
Pildas pamatskola
Pildas pamatskolas 1.–9. klašu skolēni un Pildas pirmsskolas grupiņa aktīvi iesaistījās Karjeras nedēļas aktivitātēs savā skolā. Tika sakopta skolas vide un apkārtne ap skolu un dārziņu, kā arī skolas iekštelpas – pārstādītas puķes, iekārtota skolotāju telpa ar skolēnu iesaisti, sakārtota skolas apkārtne – sagrābtas lapas, padarot vidi zaļāku un sakoptāku, tādējādi rūpējoties par vides ilgtspējību un “zaļāku karjeru savai nākotnei” skolā.
6. klases skolēni kopā ar klasi veica arī radošu uzdevumu – plakātu veidošanu par ilgtspēju “Ilgtspēja ikdienā mums apkārt!”. Tajos tika attēlota ilgtspēja dažādās profesijās un tas, kā cilvēks var saudzēt un sargāt dabu un vidi (cilvēka darbības piemēri).
Ciblas pamatskola
Arī Ciblas pamatskolas 8.–9. klašu skolēni iesaistījās dažādās Karjeras nedēļas aktivitātēs. Skolēni apmeklēja Mākslas izglītības kompetences centru “Latgales Mūzikas un mākslas vidusskola”, kur viņiem bija iespēja iepazīties ar skolu un tajā piedāvātajām mācību programmām, izstaigāt skolas laboratorijas un uzdot sev interesējošus jautājumus skolas karjeras konsultantei par mācību iespējām.
Tālāk skolēni devās uz Latgales vēstniecību GORS, kur iepazina gida profesiju un gida pavadībā apskatīja GORS ēku, uzzināja stāstu par tās rašanos un projekta ideju.
Tika paveikts arī labs darbiņš – apmeklēta Rēzeknes dzīvnieku patversme, lai nodotu tai nepieciešamās mantas, ko bija sarūpējuši Ciblas pamatskolas 1.–9. klašu skolēni, viņu vecāki un pedagogi.
Dienas noslēgumā 8.–9. klašu skolēni apmeklēja arī Rēzeknes tehnikumu, kur iepazinās ar piedāvātajām izglītības programmām un iestādes aktualitātēm – interešu izglītību, ārpusstundu aktivitātēm un izglītojamo pašpārvaldi. Skolēniem bija iespēja apskatīt arī dienesta viesnīcas telpas, kurās dzīvo tehnikuma audzēkņi.
Ludzas Mūzikas pamatskola
Karjeras nedēļas ietvaros Ludzas Mūzikas pamatskolas audzēkņi runāja par tēmām un profesijām, kas saistītas ar ilgtspēju un "zaļo domāšanu".
2., 3. un 4. klases audzēkņi aktualizēja zināšanas par ilgtspēju ikdienā: atkritumu šķirošanu, taupīgu ūdens izmantošanu un energoefektīvu spuldžu un ierīču izmantošanu, kā arī noskatījās vairākus video par profesijām, kas saistītas ar ūdens saimniecību, meteoroloģiju un energoefektivitāti; secinājām, ka profesijas, kas saistītas ar dabu, ir ļoti svarīgas, jo tās palīdz rūpēties par mūsu apkārtējo vidi un saglabāt dabas līdzsvaru. Cilvēki, kas strādā šajās profesijās palīdz saprast, kā daba darbojas un nodrošina, lai arī nākamās paaudzes varētu dzīvot tīrā un veselīgā vidē. Noskaidrojām, ka arī vairāki mūsu audzēkņu vecāki darbojas kā "zaļo profesiju" pārstāvji.
Savukārt 1. klases audzēkņi stāstīja par savu nākotnes izvēli un veidoja zīmējumu izstādi "Mana sapņu profesija", kas rotās klases sienas un klasesbiedrus rosinās uzdot jautājumus, kāpēc tieši šo profesiju Tu esi izvēlējies.
Neaizmirsām arī par ikgadējo akciju "Labo darbu nedēļa". Klašu audzinātāji saviem audzēkņiem vēlreiz atgādināja par nepieciešamību ikdienā saskatīt, kur un kam vajadzīga palīdzība vai vismaz uzmundrinājums, kā arī stāstīja, kas ir brīvprātīgo darbs. Par to, ka bērni ir gatavi palīdzēt, liecina skolas vestibilā novietotā kaste, kas nedēļas laikā piepildīta ar dzīvnieku barību un Rēzeknes dzīvnieku patversmei nepieciešamajām mantām. Drīz tā aizceļos uz Rēzekni.
Labos ieradumus nevar mākslīgi izveidot – tas ir rutīnas darbs un atbildības uzticēšana bērniem. Labo darbu nedēļa ir iespēja ikvienam parādīt, ka darīt labu darbu ikvienam un sabiedrībai, negaidot atalgojumu, ir pašsaprotami.
Aizraujošā un izzinošā mācību ekskursijā devās 4.klases skolnieces ar klases audzinātāju Daci Tihovsku – viņas apmeklēja Gunāra Igauņa senlaiku mūzikas instrumentu muzeju, kur praktiski izmēģināja skaņas rašanos, iepazina mūzikas instrumentus, uzzināja to rašanās vēsturi. Meitenes pārsteidza fakts, ka Igaunis spēj izvilināt melodiju praktiski no jebkura mūzikas instrumenta.